loading...
management24
ali بازدید : 78 دوشنبه 25 آذر 1398 نظرات (0)

ذهنیت اکثر ایرانی‌ها از طب سنتی شاید در وهله اول به تجویزهای گیاهی مادربزرگ‌ها ختم می‌شود و چایی‌ نباتی که به زعم آنان علاج همه امراض حتی شکستگی استخوان بود اما فراتر از همه این حرف‌ها طب سنتی ریشه در تاریخ اسلام و پژوهش‌های ابوعلی سینا دارد؛ دانشمندی که هیچ‌گاه فکرش را نمی‌کرد روزی به اسم او هر فردی خود را دکتر بداند و تجویزهای خودسرانه‌ای را بدون داشتن علم و دانش دقیق آن انجام دهد.

دانشی که با افزایش طب شیمیایی و تاثیرات سریع آن کم‌کم در میان مردم کمرنگ شد اما هنوز هم هستند افرادی که پس از ناامیدشدن از انواع قرص و آمپول و تجویز بی‌جواب پزشکان به گیاهان سنتی روی می‌آورند؛ تجویزهایی که گاهی صدمات جبران‌ناپذیری را به افراد وارد کرده و آنان را به بیماری‌های ثانویه‌ای دچار خواهد کرد.

عطاری‌هایی که در هر کوچه و خیابان پیدا می‌شوند و اگر به آنان رجوع کرده باشید؛ خواهید دید - حتی اگر به بیماری خاصی مبتلا نباشید- سعی خواهند کرد تا از خواص درمانی عرقیجاتی به شما بگویند که شاید اسم‌شان را هم در تمام عمر خود نشنیده باشید.

هرچند اگر عامه مردم تا دیروز چایی ‌نبات را درمان هر درد بی‌درمانی می‌دانستند، این روزها زالو درمانی ازجمله راه‌ های درمانی است که نه‌تنها هرکس آن را به دیگری توصیه می‌کند بلکه برای اجرای آن گویی نیازی به هیچ مجوزی نیست.

 

 سابقه زالو درمانی در دنیا به کجا می‌رسد؟

 

اسناد تاریخی گویای آن است که مصریان ۱۵۰۰سال قبل از میلاد حضرت مسیح(ع) از این جانور درمانی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند. البته حکیمان ایرانی نیز در بیانات خود در این باره بسیار گفته‌اند ازجمله می‌توان به سخن حکیم جرجانی اشاره کرد که در کتاب سوم ذخیره خوارزمشاهی خود اشاره‌ای به نحوه استعمال زالو و جایگاه درمانی آن کرده و آن را مختص درمان بیماری‌های پوستی دانسته است.

البته این تنها به کشورهای خاورمیانه محدود نمی‌شود و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم ازجمله کشورهایی هستند که جدیدا به این شیوه درمانی روی آورده‌اند. برای مثال سازمان غذا و داروی آمریکا ۲۴ ژوئن ۲۰۰۴ استفاده از زالو را برای مقاصد پزشکی‌قانونی اعلام کرد.

 

 اگر شما نیز قصد زالو درمانی دارید یا پزشک برای ناراحتی و بیماری تان زالو درمانی را تجویز نموده است، به مرکز زالو درمانی منطقه 22 مراجعه نمایید و از خدمات بسیار مطلوب دکتر طبسی استفاده نمایید.

 

 زالو درمانی چیست و از چه خواصی برخوردار است؟

 

امروزه پزشکان یکی از راهکارهای موثر به‌منظور درمان برخی بیماری‌ها ازجمله خونرسانی مجدد به نواحی بدن، که عروق وریدی آسیب‌دیده یا بسته شده را زالو درمانی می‌دانند.

همچنین از زالو درمانی برای درمان بیماری‌های مفصلی تا عروق، واریس و سینوزیت استفاده می‌شود و بسته به نوع بیماری، محل قرارگیری زالو متفاوت است.

جانوری ترسناک و چندش‌آور که به گفته حامیان این نوع شیوه درمانی، زالو ها با مکیدن خون کثیف بسیاری از امراض را درمان کرده و از این راه ۳۰۰ نوع بیماری درمان می‌شود.

زالو از خانواده نرم‌تنان و زالوی طبی Hirudo Medicinalis نام دارد که مشخصه ظاهری آن وجود نوارهای سبز زیتونی تا سبز لجنی در پشت این حیوان خونخوار است.

سابقه استفاده از زالو در میان دانشمندان ایرانی به حکیم حاذق شیخ ابوعلی‌سینا برمی‌گردد، اما آثار تاریخی نشان می‌دهد چشم‌بادامی‌ها اولین افرادی بودند که خواص این موجود سیاه و زشت را کشف کرده و از آن برای درمان امراض مختلف استفاده می‌کردند.

شالیزارها، مرداب‌ها و باتلاق‌ها در استان‌های شمالی زیست‌مکان این جانوران درمانی است که البته زیست شبانه‌ای را هم دارند و تنها شب‌ها از لانه خود خارج می‌شوند، در کنار اینکه صیادان برای صید آنان زحمت بسیاری را متحمل می‌شوند، چراکه صید زالو تنها با چسبیدن آنان به لباس صیادان ممکن است.

استاورینتالیس و مدیسینالیس ازجمله نژادهای اصیل زالوی ایرانی هستند که در میان ۱۵گونه درمانی زالوها از معدود انواع درمانی آنان محسوب می‌شوند.

تعریفی که به زعم شیخ حکیم ابوعلی‌سینا این‌گونه مطرح شده است که «از زالوهایی که کرک ریز و نرم دارند یا لاجوردی‌رنگ هستند، پرهیز کنید زیرا دچار غشی، خونریزی، تب، سستی و قرحه‌های بدخیم خواهید شد. از زالویی استفاده شود که در آب‌های خزه‌دار که محل زیست قورباغه‌هاست، نمو کرده، نه زالویی که در آب‌های گل‌آلود سیاه بوده ‌است

جالب است بدانید در حال حاضر در دنیا ارزش هر چهار زالو معادل یک بشکه نفت است اما پروسه ۱۷ تا ۱۸ ماهه پرورش زالو زمینه‌ای را ایجاد کرده است تا سودجویان به این کار مشغول شوند، هرچند نکته‌ای که در این میان باید متذکر شد این است که‌ زالوها موجودات جان‌سختی هستند و اگر تغذیه زالو کامل شود این حیوان دو تا سه ماه نیاز به غذا ندارد. البته مقاومت این حیوان بیشتر از این حرف‌هاست و تا دو سال هم می‌تواند بدون غذا زنده بماند.

 

 

 رونق کسب‌وکار پرورش زالو در ایران

 

آمارها نشان می‌دهند در حال حاضر با گسترش و توجه به حوزه طب سنتی، زالو درمانی به‌عنوان یک حرفه سودآور توجه سودجویان را به خود جلب کرده و حوزه‌ای حساس در حوزه سلامت است که به‌طور حتم نظارت بیشتری نیاز دارد اما نه‌تنها بر خرید و فروش سهل‌الوصول این جانور درمانی نظارت نمی‌شود بلکه زالو درمانی غیرمجاز به خانه مردم نیز تسری یافته است.

در این میان جدا از مراکز درمانی معتبری که برای این کار وقت و هزینه صرف می‌کنند؛ عطاری‌هایی وجود دارند که معتقدند زالو درمانی نیازی به تخصص ندارد و یکی از آنان به ما گفت که به راحتی می‌توان آن را خریداری و در خانه از آن استفاده کرد.

 

 خرید زالو از قاچاق‌فروش‌ها

 

در شرایطی که زالودرمانی بدون مجوز در منزل و از سوی افراد غیرمتخصص در حال انجام شدن است، جالب است بدانید پرورش زالو ضروری است. در مراکز معتبر در شرایط خاص پلمب و بسته‌بندی شده و دارای سیب سازمان سلامت و غذا و دارو باشد تا جایی که پس از مصرف و برای معدوم‌سازی باید برگشت داده شود.

به گفته کارشناسان برخی سودجویان زالوها را از قاچاقچی‌هایی می‌خرند که ضمانتی برای عدم‌استفاده مجدد از این جانور وجود ندارد. امید آن می‌رود نهادهای نظارتی اقدامات جدی بر این مسائل داشته باشند.

اگر دکتر برای شما هم زالو درمانی را تجویز کرده است به مرکز زالو درمانی شهرک گلستان آقای دکتر طبسی مراجعه فرمایید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 98
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 1
  • بازدید سال : 2,990
  • بازدید کلی : 20,559